Nyelvtudás, mint lehetőségforrás
Az Erasmus, a Campus Mundi és egyéb programok elérhetőek az egyetemisták számára. Ezek nem csak az idegennyelvi készségek fejlesztéséhez hasznosak, hanem támogatják az adott diák szakterületén való fejlődését is. Segítségükkel a diákok képesek saját szakukat és a világot egy másik kultúra szemüvegén keresztül látni. Erre az élményre nem árt előzetesen felkészülni, így legjobb, ha magabiztos nyelvtudással indulunk, melyhez kiváló segítség egy előzetes külföldi nyelvi kurzus, ahol mindenki anyanyelvi környezetben gyakorolhatja az általa választott nyelvet.
A végtelenségig lehetne sorolni miért fontos a nyelveket tanulni. A nyelvtudás olyan ajtókat nyithat meg, melyek nélkül egyértelműen zárva maradna előttünk a lehetőség intézményének egy-egy ajtaja. Amikor valaki bekerül a munkaerőpiacra, hamar szembekerül az álláshirdetések szövevényes világával. Ebben a pozícióban felismerni a számunkra legkedvezőbb pozíciót nem mindig a legegyszerűbb vállalás. Minden cég más és más elvárásokat, előkövetelményeket állít a pályázók elé, így ha valaki nem ismeri a szakma bizonyos szegmenseit – melyek amúgy utólag tréninggel, belső oktatással fejleszthetőek -, a pályázó nem beszéli az elvárt nyelvek mindegyikét, vagy nem olyan szinten, ahogyan az a pozíció betöltéséhet szükséges lenne, annak a pályázónak esélye sincs a kiválasztási folyamat során. Ez egy olyan kizáró ok lehet, amely sajnos nem elnézhető. Épp ezért kiemelten fontos megszerezni és biztosítani magunknak előzetesen ezt a tudást.
Itt érdemes azonban megemlítenünk, hogy nem csak a munka világában fontos az idegen nyelvek ismerete. A közösségi média és az internet szinte elvárják tőlünk nyelvtudást – tökéletes példa erre az angol, mint idegen nyelv, amely szinte alapnak számít manapság. Angol nyelvtudás nélkül nem tudnánk felkapaszkodni a mainstream kultúra óriási sebességgel haladó és változó “vonatára”.
Sajnos tagadhatatlan, hogy ezen a téren Magyarország – a tőlünk nyugatabbra fekvő országokhoz képest -, nagyfokú lemaradásban van. Hazánkban az angol nyelv ismerete, mint edukációs alap nem annyira elterjedt, mint kellene. Bár az utóbbi évtizedekben politikusain felismerték (és elismerték) az imént említett hiányosság hátrányai, az oktatás rendszerének színvonala viszont egyelőre még mindig nem érik el azt a szintet, ami 2020-ban a nemzetközi munkaerőpiacon elvárható lenne. Ettől függetlenül fejlődésünk folyamatos, melynek hatására egyre több lehetősége nyílik a diákoknak az izgalmas, gyakorlati és beszédközpontú nyelvtanulásra.
Ahogy fejlődik a nyelvtudásunk és gazdagodunk egy-két, akár három új nyelvvel, ezzel párhuzamosan fejlődünk mi, valamint kommunikációs készségünk is. Ahogyan a szólás is tartja, ‘ahány nyelv, annyi ember’. Más-más nyelveken másképp fejezzük ki magunkat, másképp gondolkodunk, hiszen még az agyunkban is máshol helyezkednek el a különböző nyelvekért felelős központok, így nem meglepő, hogy azok akik több nyelvet tanulnak komoly személyiségfejlődésen is mennek keresztül. Ezt a tapasztalási lehetőséget kihagyni azoknak, kiknek lehetősége nyílik rá pedig botor döntés lenne.